Wat is het geheim voor een gezond gewicht? 

                                                                   

Gun jezelf méér dan alleen het tellen van calorieën om een gezond gewicht te bereiken. Ook gaat het (alleen) tellen van calorieën jou niet helpen om je uiteindelijke doel te bereiken. Wil je graag goed resultaat zien op de weegschaal en wil je terugvalmomenten voorkomen? Dan raad ik je aan om naar meerdere gebieden in je leefstijl te kijken. 


Hieronder geef ik jou een aantal tips die je direct kunt inzetten voor wanneer je een gezond gewicht wil bereiken. Door onderstaande tips toe te passen, bereik je makkelijker een gezond gewicht, ga je je meer in balans voelen én zorg je ervoor dat je niet zomaar weer terugvalt in je oude gewicht.

Artikelen in Tips bereiken gezond gewicht

                                                                       
1. Train de juiste soort honger. Als je vaak meer eet dan je je had voorgenomen, dan helpt het om de juiste soort honger te onderzoeken. Eet jij voornamelijk wanneer je maag rammelt? (maaghonger), óf maak jij ook veel keuzes op basis van de volgende hongers: neushonger (je ruikt eten en gaat hierdoor eten), ooghonger (zien van eten doet eten), of misschien eet je wel vaker dan je had voorgenomen omdat je veel luistert naar de harthonger?  (harthonger is het emotie-eten). 


Zo zijn er meerdere soorten hongers, die jou het gevoel geven te willen gaan eten. Luister wat vaker naar je lichaam, en leer de echte behoefte van je lichaam kennen. De enige en echte soort honger, is de maaghonger. Door te focussen op alleen de maaghonger en het verschil te herkennen tussen andere soorten honger, wordt het makkelijker voor jezelf om alleen tijdens de maaghonger te eten. Lukt dit je minder goed en merk je dat je bijvoorbeeld vaak eet op basis van emotie? Dan helpt het om je gevoel goed te onderzoeken, en op zoek te gaan naar de echte behoefte van je lichaam, in plaats van eten.

                                             
2. Zelfliefde. Ga niet alleen op zoek naar een gezond eetschema, maar werk aan jezelf als persoon. Wil je graag een gezond gewicht? Volg dan je nieuwe levensstijl omdat je dit jezelf GUNT, en niet omdat het MOET. Wees dus niet te streng, maar lief voor jezelf. Heb je een een keer een mindere dag en lukt het niet meteen om je doel te bereiken? Accepteer dan dat je even een minder goede dag had, en pak het de volgende dag gewoon weer op.


3. Ontspanning. Kijk naast je eetpatroon en je beweging ook eens naar de hoeveelheid ontspanning en rust die jij hebt voor jezelf. Wanneer je niet voldoende ontspant, rust of slaapt, dan is het in de meeste gevallen onmogelijk om een gezond gewicht te bereiken. Je lichaam maakt stresshormonen aan, je verbranding gaat op een laag pitje staan en je lichaam zal niet snel meewerken om een gezond gewicht te bereiken. Kijk eens voor jezelf waar je op wekelijkse basis eventueel aanpassingen kunt maken op het gebied van rust en ontspanning.

                                                     

4. Volg een haalbaar patroon. Een gezonde leefstijl volg je niet voor even, maar wil je voor je hele leven. Volg dus geen hype, maar gun jezelf een haalbaar patroon. Start hierdoor met kleine en haalbare stappen en bouw deze stappen steeds verder uit.


5. Plannen. Hoe vaak gebeurt het dat we door de hoeveelheid prikkels in een dag afgeleid worden en hierdoor niet hebben kunnen doen door wat we wilden doen? Door slecht te plannen of helemaal niet te plannen, lopen je goede voornemens al snel in de soep.

Plan wekelijks je beweegmomenten voor jezelf, en kijk naar je eetpatroon waar je verbeteringen kan maken. Vergeet je bijvoorbeeld vaak eten mee te nemen naar je werk? Zet dan op werkdagen in de ochtend een reminder op je telefoon en maak meer tijd vrij voor een goede voorbereiding. Door de reminders kom je al snel in een nieuw ritme en is je nieuwe levensstijl makkelijker uit te voeren.


Welke van de bovenstaande punten mag jij meer tijd aan besteden? Zoek in je leefstijl altijd naar een compleet plaatje om jezelf goed te voelen. Op deze manier ga je meer rust in je lichaam ervaren, wat direct ten goede komt voor je gewicht. Daarnaast wordt je leefstijl leuker én zal je minder snel terugvallen in oude patronen. Simpelweg omdat alles in balans is met elkaar.. en dát gun ik jou.


Graag persoonlijk advies over inrichten van jouw lifestyle en het behalen van jouw persoonlijke doelen? Laat dan hier jouw gegevens achter in het kennismakingsformulier.