Wist jij al dat er 7 verschillende soorten hongers bestaan? Door in de dag zelf na te gaan van welke soort honger er bij jou sprake is, kun je jezelf bewust bijsturen naar een gezonder en mindfull eetpatroon. Welke hongers zijn voor jou het meest herkenbaar?

Artikelen in Mindfull eten

Als je toch regelmatig meer eet dan je je voorgenomen had, dan helpt het om je gevoel van honger te onderzoeken. Mindfull eten maakt een onderscheid tussen 7 soorten honger, die elk bij een specifiek deel van het lichaam horen.


1. Hoofdhonger: je bent druk met gedachten over wel of niet mogen eten van dit koekje, deze boterham of deze maaltijd. ‘Past het wel binnen mijn dieet? Is het verstandig om nu te eten of beter over een uur? Heb ik vandaag al gezondigd? Dan kan ik net zo goed aan de chips beginnen’. Deze soort ‘honger’ heeft weinig te maken met een fysiek hongergevoel.

2. Ooghonger: het zien van eten doet eten. Je ogen zijn groter dan de maag. Oh, dat ijsje ziet er aantrekkelijk uit! die wil ik nu hebben. Al die lekkere hapjes op een verjaardag. Oh, te verleidelijk….

3. Neushonger: je hebt thuis ontbeten, maar de geur van de warme bakkerswinkel drijft je naar binnen. Wanneer je eten ruikt dan vindt je het lastig om dit te negeren.

4. Mondhonger: je wilt iets lekkers in je mond. Een vulling voor je mond.Ter afleiding misschien? Of is het gewoon gewoonte?

5. Harthonger: harthonger heeft met gevoelens te maken. Wat voel je?Blijdschap? Verdriet? Eenzaamheid? Waar hongert je hart nu écht naar?Naar verbinding, naar contact, naar troost, waardering? Welke behoeften wil je graag vervullen? Het is belangrijk dit gevoel te onderzoeken in plaats van het gevoel op te vullen met eten.

6. Maaghonger: de enige échte honger. Je maag trekt, voelt leeg en kan zelfs gaan knorren. Je hebt te lang niet gegeten. Het is belangrijk om tijdig te luisteren naar de juiste lichaamssignalen in plaats van ze te negeren. Wanneer je naar de juiste lichaamssignalen luistert dan zal je lichaam een betere verbranding krijgen waardoor je makkelijker een gezond gewicht bereikt én behoud.

7. Lichaamshonger – op celniveau: je lichaam kan op bepaalde momenten hongeren naar specifieke producten. Denk aan water drinken tijdens het sporten, een lekkere kop warme thee in de avond, of koffie in de ochtend. Ook wanneer je een aantal dagen ongezond hebt gegeten, kan je lichaam erg veel behoefte hebben aan een goed bord gezond eten. 

Als je meer inzicht wilt krijgen in jouw hongergevoelens en momenten van te veel eten, noteer dan meerdere dagen van welke soort honger er bij jou sprake is. Doe dit door streepjes te zetten achter het soort honger dat je ervaart.

Door rustig en zonder oordeel te kijken naar jouw eetpatroon, krijg je inzicht in je onderliggende behoeftes die leiden tot snacken of overeten. Hierdoor kun je onderliggende behoeften op een andere manier aanpakken in plaats van met eten.


Graag persoonlijk advies over inrichten van jouw lifestyle en het behalen van jouw persoonlijke doelen? Laat dan hier jouw gegevens achter in het kennismakingsformulier.