Hieronder geef ik jou dan ook wat tips om lekker te barbecueën met vrienden en familie, maar dan wél op een verantwoorde manier waardoor je niet meteen aankomt in gewicht.

Artikelen in BBQ-tips gezond gewicht

Met een barbecue krijg je vaak meer calorieën binnen dan met een normale maaltijd. Het bestaat vaak uit veel vlees, stokbrood en salades. Gelukkig kun je met bewuste keuzes een barbecue organiseren die wél gezond is! Hieronder deel ik een aantal tips met jou.

Tip 1: Ga voor verse producten en kies voor magere keuzes
Kies voor magere varianten zoals kipspiesjes, kalkoenfilet, witvis of probeer eens vegetarische opties zoals een spies met tofu of falafel balletjes. Ook kun je lekkere groente pakketjes maken, een pakketje met zoete-aardappel of denk aan een vegetarische pizza!

Tip 2: Vul je bord één keer
Een ‘valkuil’ bij de barbecue is dat men vaak veel te veel vlees eet. Vier, vijf, of misschien nog wel meer stukken vlees gaan er naar binnen. Normaal gesproken vul je ook maar één keer je bord met het avondeten, dus probeer dit te beperken. Wil je van meerdere stukjes iets proeven? Snijd het dan in kleinere stukjes of maak spiesjes met verschillende soorten vlees, vis of een vervanger eraan.

Tip 3: Zorg voor voldoende groente & fruit 
Waarom niet meer groente op de barbecue? Gegrilde paprika, courgette, aubergine, venkel, rode ui, het is allemaal heel geschikt en lekker. Stop groente en fruit ook in een gezonde salade. De kant-en-klare huzarensalade, aardappelsalade of rundvleessalade kun je beter laten staan. 

Tip 4: Eet voldoende gedurende de dag
Het duurt wel even voordat een barbecue opgestookt en op de juiste temperatuur is. Zorg er daarom voor dat je overdag de goede basis hebt binnengekregen zodat je geen hongergevoel hebt waardoor je sneller gaat ‘overeten’. Je kunt vlak voordat je naar een barbecue gaat thuis al wat eten zodat je je niet meteen op het stokbrood met kruidenboter gaat storten als je aan het wachten bent op je stukje vlees. 

Tip 5: Ga voor een gezond sausje
Sausjes zijn onlosmakelijk aan barbecueën verbonden. Lekker, maar voor sausjes geldt vaak: te veel suiker, te veel zout en te veel vet. Maak je eigen saus, dat is gezonder, lekkerder en hartstikke leuk. Denk aan bijvoorbeeld eigen gemaakte knoflooksaus of tzatzikisaus.

Wanneer je op je figuur en je gezondheid wilt letten is het dus handig bovenstaande tips in het achterhoofd te houden. Zo kun je lekker genieten, maar dan wél op een slimme manier! 

Graag persoonlijk advies over inrichten van jouw lifestyle en het behalen van jouw persoonlijke doelen? Laat dan hier jouw gegevens achter in het kennismakingsformulier.